SV sier nei til å legge ned skoler.

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 31. mai 2024
Oppdatert: 31. mai 2024

Det stormer rundt skolene. Hetlevik, Haugland, Hanøy, Træet og Davanger skoler står i fare for å bli nedlagt, og engasjementet i bygdene er fantastisk! I alle områdene som kan bli rammet, strømmer frustrerte foreldre til for å ta kampen for sine barn, for sin skole og for sitt nærmiljø.

Like før saken om skolestruktur kommer til første politisk behandling, kan jeg røpe at det neppe blir noen nedleggelser. For Askøyværingen spurte nemlig alle partiene før valget: «Hva mener du om skolestrukturen på Askøy?». Den 25. august 2023 svarte partiene:

Det er vanskelig å si noe om hva Høyre og Venstre mente i august 2023, fordi de ikke svarte klart på spørsmålet til Askøyværingen. Men om de skulle ønske skolenedleggelser, har de ikke flertall for det i kommunestyret med sine 11 av 35 mandater.

Velgerne på Askøy har tidligere vært nådeløse overfor partier som har brutt valgløftene sine, slik at jeg regner med at partiene holder seg til det de sa for bare ni måneder siden. Noe annet vil være en skandale.

Vi visste i august 2023 at elevtallene ville synke i årene som kommer og at kommuneøkonomien var særdeles anstrengt, slik at det må vi regne med at partiene tok høyde for når de svarte avisen. For SV sin del mener vi at saken skal legges død og ikke sendes videre på høring. For hva er vitsen med det, når så godt som alle partiene vil bevare skolene våre?

Arild Iversen og Rafael Cobo Garrido, Askøy SV