SKOLENE SKAL BEHOLDES!

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 15. mai 2024
Oppdatert: 15. mai 2024

De borgerlige partiene har bedt om en utredning om ny skolestruktur i Askøy. Den kommer om ikke lenge. Etter hva vi i SV erfarer, ligger det inne forslag om å legge ned Træet skule og Haugland skole. Dette vil SV kjempe mot. Og vi tror vi kommer til å vinne den kampen.

Bakgrunnen for saken er ikke skolepolitikk. Hovedårsaken til at skoler foreslås nedlagt er kommunens elendige økonomi. Høyre, Frp og Pensjonistpartiet sitt økonomiske vanstyre gjør at bygdene, foreldre, elever og ansatte nå utsettes for nedleggingstrusler. SV ønsker levende bygder der skolen er naturlig samlingspunkt – ikke bare for læring, men også kulturelt og sosialt for alle som bor i bygden.  Dette er særlig viktig i det mange kaller «utkantene».

Vi i SV tviler likevel på at utredningen vil føre til endringer. Øvelsen med å gjennomgå skolestrukturen bidrar først og fremst til å stresse folk opp.  Det vil overraske oss mye om Høyre får flertall for forslaget. Les bare hva partiene sa i valgkampen for bare et drøyt halvår siden:

Ap: «Vi har ingen planer om å endre skolestrukturen på Askøy». Askøylisten: «Vi mener at dagens skolestruktur bør opprettholdes». FrP: «Vi vil beholde dagens skolestruktur», Sp: Vi er motstander av nedleggelser av skoler». MdG: «Vi vil beholde bygdeskolene på Askøy», Pensjonistpartiet: «Skolestrukturen på Askøy ligger fast». Kilde: Lokalavisen Askøyværingen 31.8.23. Tre partier er ikke veldig klare i sine uttalelser i samme avis: Venstre, Kristelig Folkeparti og Høyre. Disse tre partiene har heldigvis ikke flertall i kommunestyret.

Flere bygder har tidligere vært utsatt for trusler om skolenedleggelser. Vi i SV skulle ønske de kunne vært spart for ny usikkerhet og kamp. Folk skal i alle fall vite at vi skal kjempe sammen med dem.

Åge Rosnes
Folkevalgt for Askøy SV