Pensjonistpartiet for pensjonister?

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 02. mars 2024
Oppdatert: 28. februar 2024

Pensjonistpartiet (PP) drev i 2023 valgkamp for å bedre pensjonsordningene for folk, særlig minstepensjonister. Dette kom frem i storslåtte annonser i aviser, både på papir og på nett, i brosjyrer og på «firmabilen» deres.

Nå er Pensjonistpartiet i Askøy blitt kjent for sitt nedrige angrep på renholderne i kommunen. Ved å vedta konkurranseutsetting av 60-70 renholdere ønsker PP, sammen med Frp og Høyre å spare penger. Regningen for innsparingen sender de til renholderne og deres familier. Det er nemlig hevet over enhver tvil at det man kan spare på er arbeidsgivers utgifter til fremtidig pensjon. Vi snakker store summer for den enkelte. Og vi snakker store summer for gruppen samlet.

Fra før av vet vi at renholderne ikke akkurat er høytlønnet. Mange av dem arbeider deltid. Med PPs politikk vil mange av dem ende opp med å bli minstepensjonister. PP skriver på sine nettsider at dets hovedsak er kampen for minstepensjonene!

Naturlige spørsmål til PP blir: hvorfor er det så viktig å bidra til at renholderne i Askøy får dårligere pensjoner? Tror PP at renholderne lettere vil kunne betale sine regninger hvis de blir privatisert? Vil privatisering og svekkede pensjoner bidra til bedre kjøpekraft?-, en annen av sakene til PP, ifølge programmet.

PP skriver også om å arbeide for utsatte grupper og muligheter for samfunnsdeltakelse. Hvorfor uttaler da dets gruppeleder at hun «ikke er interessert» i å svare på spørsmål om dette i lokalavisen?

PP påstår også at det verken er «rødt eller blått» på den politiske skalaen. Kan PP forklare oss hvor denne saken plasserer partiet?

Rafael Cobo Garrido
Askøy SV