Vet dere hva renholderne tjener?

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 27. februar 2024
Oppdatert: 27. februar 2024

Artikkelen er selvsagt publisert her med tillatelse fra Askøy24.

– Kun én av renholderne tjener over medianlønnen i Norge. Alle andre er lavtlønnede. Så enkelt er det, sa Arild Iversen (SV) da saken om konkurranseutsetting av renholderne ble debattert i administrasjonsutvalget.

Magne Fonn Hafskor

PUBLISERT Lørdag 24. februar 2024 – 18:47 SIST OPPDATERT Søndag 25. februar 2024 – 10:56

Det ble til tider høy temperatur på administrasjonsutvalgets møte denne uken, der de hovedtillitsvalgte møtte til debatt med kommunedirektør Eystein Venneslan, assisterende kommunedirektør Marit Rinnan og fem av øyens politikere:

Yngve Magnus Tvedt Fosse (H), Rosalind Fosse (Frp), Jan Erik Aasebø (Frp), Jannicke Bergesen Clarke (Ap) og Arild Iversen (SV).
Pensjonistpartiet var også invitert, men hadde meldt forfall.

Dramatisk SV-stunt

Debatten forløp i rolige og høflige former frem til Arild Iversen (SV) tok ordet. Da steg temperaturen adskillige hakk i det han regelrett kastet en liten papirbunke over mot høyresidens representanter.

Arild Iversen

LES OGSÅ

– Kampen står til «the bitter end»

Papirbunken inneholdt to ark, der det ene hevdet at 20 av kommunens renholdere gjennomsnittlig ville tape rundt en million kroner hver ved konkurranseutsetting.

Det andre arket var et søylediagram over renholdernes lønnsnivå – der de fleste var plassert i sjiktet fra 450.000 til 500.000 kroner.

– Jeg har lyst til å spørre om dere vet hva renholderne tjener? spurte han – og kom selv med svaret før høyresiden rakk å summe seg.

– Kun én av renholderne tjener over medianlønnen i Norge. Alle andre er lavtlønnede. Så enkelt er det, tordnet han.

– Dere må ikke komme her og snakke om sosial ulikhet og økonomisk fordeling. Det er dette som er bestillingen. Det er rett og slett sosial dumping.

Renholdere aksjonerte mot konkurranseutsetting

ASKØY-RENHOLDERNES LØNNSNIVÅ: - Kun én av renholderne tjener over medianlønnen i Norge. Alle andre er lavtlønnede, sa Arild Iversen.
ASKØY-RENHOLDERNES LØNNSNIVÅ: – Kun én av renholderne tjener over medianlønnen i Norge. Alle andre er lavtlønnede, sa Arild Iversen.

Valgrett for enkelte ansatte

Møteflertallet fikk til slutt gjennom at saken skal opp til politisk behandling i formannskapet før endelig vedtak i kommunestyret 21. mars. Saken skal så tilbake til politisk behandling før konkurransegrunnlaget legges ut på anbud.

For det er ingen tvil om at saken allerede er avgjort. Møtet i administrasjonsutvalget er her bare som en skinnmanøver å regne, i og med at opposisjonen danner flertall sammen med øyens tre hovedtillitsvalgte.

Mormor, vaskebøtta og eg

– Det er litt uklart for meg hva og hvordan man har tenkt å lyse dette ut – for eksempel hvor mange kvadratmeter det er snakk om. Det er også litt uklart hvor mye penger man egentlig kommer til å spare, siden det står litt forskjellige tall ulike steder i teksten, spurte Jannicke Clarke (Ap).

INNSPARINGSPOTENSIALET: - Vi har lite kunnskap om hva innsparingspotensialet er før vi faktisk har noen tilbud på på bordet, forklarte Marit Rinnan.
INNSPARINGSPOTENSIALET: – Vi har lite kunnskap om hva innsparingspotensialet er før vi faktisk har noen tilbud på på bordet, forklarte Marit Rinnan.

Todelt modell

Hun fikk et utfyllende svar fra assisterende kommunedirektør Marit Rinnan, som forklarte at en del av arbeidet påbegynnes først når det foreligger et bekreftende vedtak.

LES OGSÅ

Støtteerklæring fra brannvesenet til renholderne

En god del ansatte innrømmes en valgrett, siden de vil tape mye hvis de ikke får AFP-rettigheter hos en ny arbeidsgiver.

Marit Rinnan

– I tillegg vil en god del ansatte innrømmes en valgrett, siden de vil tape mye hvis de ikke får AFP-rettigheter hos en ny arbeidsgiver, sa Rinnan.

– Dette betyr at en god del av arealet må holdes igjen, slik at Askøy kommune delvis utfører renhold med egne ansatte, og har konkurranseutsatt andre deler av renholdet.

Hun la til at det ikke er mulig å teste markedet for å se hva de får av pris – for så eventuelt å avlyse en konkurranse. Da blir det i tilfelle et erstatningssøksmål knyttet til det.

– Saken er ikke klar

– Min veldig tydelige mening er at vi får denne saken alt for tidlig. Ting er ikke klart. Prosessen har ikke vært god nok, svarte Clarke.

– Vi må kvalitetssikre det vi sender ut på anbud, ellers kommer det til å bli et gigantisk økonomisk mageplask for kommunen. Så min innstendige bønn til ordfører, er at saken må komme opp til politisk forhandling før den går ut.

FORSTÅR FRUSTRASJONEN: - Vi har full forståelse for at endring kan være utfordrende, og ser det som helt naturlig at man har drøftinger mellom arbeidstakerne og administrasjonen, sa Rosalind Fosse. Til venstre: Jan Erik Aasebø (Frp).
FORSTÅR FRUSTRASJONEN: – Vi har full forståelse for at endring kan være utfordrende, og ser det som helt naturlig at man har drøftinger mellom arbeidstakerne og administrasjonen, sa Rosalind Fosse. Til venstre: Jan Erik Aasebø (Frp).

– Full forståelse for de ansatte

– Det å konkurranseutsette innebærer store endringer for de ansatte, men tall og fakta vil bli mer konkretisert i konkurransegrunnlaget, beroliget Rosalind Fosse.

Mitt parti har vært tydelig på at vi ønsker en annen type organisering.

Rosalind Fosse

– Nå handler det mer om den prinsipielle saken om det skal lyses ut, og der har mitt parti vært tydelig på at vi ønsker en annen type organisering i forhold til tjenester.

– Vi ønsker å utvikle kvaliteten i tjenestene. Det betyr ikke at jeg sier at de som går der i dag gjør en dårlig jobb, de gjør egentlig en kjempegod jobb.

– Fra mitt ståsted er de like dyktige medarbeidere uavhengig av om de jobber i kommunen eller for private aktører.

En omvendt Robin Hood-politikk

Etter en rekke innlegg fra de andre representantene, tok Arild Iversen nok en gang ordet. Han dro nå frem sammenhengen mellom konkurranseutsettingen av renholderne og det økonomiske uføret kommunen har havnet i.

– I stedet for å innføre en sosialt utregnet eiendomsskatt, tar høyrepartiene fra de fattigste og gir til de rikeste. Innbyggerne på Askøy er blant de åtte rikeste husholdningene i dette landet, slo han fast.

Arild Iversen

– 90 prosent av landets kommuner har eiendomsskatt. Jeg siterer Knut Nærum, som har sagt at «jeg betaler gjerne mindre skatt, men da skal jeg vite hva den ikke går til».

– Det vi altså ikke får er en kommune som ivaretar pandemiens helter, som ivaretar lavtlønnede kvinner, og som i stedet utviser et kynisk syn på penger og arbeid, fortsatte han, og avsluttet med et stikk til ordføreren:

– Og så merker jeg meg at Høyre ikke har tatt ordet ennå, sa han.

– Legger Yngve Fosse seg på holdningen til  Pensjonistpartiet om at de «ikke er interessert», eller tar han en Christine Meyer og mener minst mulig om noe som helst i frykt for å vise frem sin politikk?

Vedtok opposisjonens forslag

Ordfører Fosse kommenterte ikke Iversens direkte spørsmål, men la nå til rette for votering over kommunedirektørens innstilling – samt to forslag fra SV/Ap.

Høyre og Frp stemte for kommunedirektørens forslag, som ble nedstemt av opposisjonen og de hovedtillitsvalgte.

Ap og SVs forslag (vedtatt): «Saken viser at konkurranseutsetting vil ramme en lavlønnet gruppe med til dels store tap av pensjon. Kommunen som en ansvarlig arbeidsgiver kan ikke stå inne for at en slik viktig gruppe mister oppsparte rettigheter og risikerer lavere lønn. Saken avvises derfor og arbeidet med konkurranseutsetting avsluttes.»

Ap og SVs tilleggsforslag (vedtatt): «Saken skal tilbake til politisk behandling før konkurransegrunnlaget legges ut på anbud.»