SV spør om kø og parkering

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 05. februar 2024
Oppdatert: 05. februar 2024

SVs Arild Iversen tar opp et dagsaktuelt tema i formannskapet 6.2.24.

Sotrasambandets stillestående sjåfører og Kleppestøkaiens knappe kollektivkapasitet

Etter at det ble gjort endringer i trafikkmønsteret ved Godviksvingene for noen uker siden, har bilkøene til Askøy i rushtiden blitt vesentlig lengre. Det er nå ikke uvanlig å bruke nærmere en time for å komme seg med bil fra Bergen sentrum til Askøy i rushtiden. Samtidig har flere enn tidligere benyttet hurtigbåten for å komme seg fra og til arbeid innen rimelig tid. SV synes det er gledelig at flere nå benytter hurtigbåten for å pendle til Bergen, men er bekymret for at den plutselige økningen i bilkøene til Askøy iettermiddagsrushet vil øke CO2-utslippene, det vil vanskeliggjøre enkelte ærend i Bergen og at det vil ha en negativ påvirkning på næringslivet i kommunen.
De langvarige effektene med tre og et halvt år med en særdeles utfordrende trafikkavvikling, gir oss også grunnlag for bekymring. Kommunen kan risikere at vår nærhet og effektive transportvei til Bergen ikke lenger blir et fortrinn, og at pendlere velger å bosette seg andre steder.

1) SV antar at kommunedirektøren følger saken tett og deler våre bekymringer, men vi lurer på om kommunedirektøren har vært i dialog med Sotrasambandet for å ytre sin bekymring over disse ulempene som endringene medfører for Askøyværingene. Som det er vist gjennom flere innspill i media, er det trolig muligheter for å redusere ulempene som endringene medfører, uten at det får nevneverdige konsekvenser for videre bygging av Sotrasambandet.

2) Samtidig lurer vi på om kommunedirektøren har vurdert strakstiltak ved Kleppestøkaien. Der er kapasiteten på plasser til parkering nå tidvis sprengt og forholdene for de reisende er meget utfordrende. Vi ser en parkeringsplass uten oppmerking og stedvis uten asfalt, noe som fører til dårlig utnyttelse av det tilgjengelige arealet og øker faren for skader på biler og mennesker.

Arild Iversen
SV