Høyres julegaver: Mye til utbyggerne. Ingenting til elevene. Ansatte på anbud

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 08. januar 2024
Oppdatert: 14. januar 2024

Strusshamn skole mangler rom for spesialundervisning til musikk, naturfag og håndarbeid. Det er heller ikke nok uteareal. Men for å sikre videre boligbygging i et område hvor skolekapasiteten er sprengt, har budsjettkameratene H, Frp, V, KrF og PP vedtatt å bruke 15,5 millioner kroner de neste årene.

I Strusshamn skal det tydeligvis bygges, koste hva det koste vil. Dette på tross av at det er god skolekapasitet flere steder på øyen, men altså ikke der hvor Høyres venner blant utbyggere vil bygge.

Utbyggingsiveren er vanskelig å forstå, for om det var slik at vekst i innbyggerantallet sikret økonomisk velstand, burde Askøy vært spesielt godt stilt etter mange år med vekst. Men slik er det altså ikke, og på tross av denne erfaringen, er det ingen tegn til bremser i boligbyggingen. Det er åpenbart for SV at det ikke er hensynet til elevene i Strusshamn som står sentralt i tankene til Høyre.

Med en slik pengebruk i Strusshamn, skulle vi tro at alt annet var i orden. Men til tross for protester, har kommunedirektørens minimumskrav for skoledrift blitt ignorert i budsjettet. Dette bryter med løfter gitt av ordføreren senest under protestene den 30. november. Budsjettet som er vedtatt er så stramt at kommunedirektøren ikke tror det vil kunne gi barna våre de rettigheter de har gjennom lov og forskrift, altså at det vil skje lovbrudd i 2024. Hva skjedde med løftene fra ordføreren?

På Strusshamn prioriteres altså boligbyggere over elevers velferd, med barn som presses inn i brakker, til tross for ledig skolekapasitet andre steder. Det er underlig all den tid «ta hele øyen i bruk» var et mantra under valgkampen. Hva skjedde med disse tankene? SV ønsker en kontrollert vekst der hvor det ledig kapasitet, vi ønsker ikke videre vill vekst uten hensyn til at infrastruktur og tjenester må være på plass først.

Videre vil høyrepartiene risikere å skyve våre hardtarbeidende renholdere, pandemiens ukronede helter, ut i usikkerheten gjennom anbudsprosesser. Eller kanskje blir det bestemor på anbud? Det er ikke sikkert enda. Ved anbudsrunder er sjansene store for at lønn og arbeidsbetingelser blir dårligere, fordi det i hovedsak er lønns-, pensjons- og arbeidsvilkår det er mulig å konkurrere på. Vi vet ikke hvem som kan miste jobben sin kommunen, men vi vil stå ved deres side i kampene som kommer.

Budsjettet tjener de rikeste og øker gapet mellom de som har minst og dem som har mest. Vi hadde håpet at Askøy var et varmere samfunn med plass til nestekjærlighet, varme og omsorg også for dem som har minst.

Budsjettet er heldigvis ikke helt «blåttet» for nestekjærlighet. Krf skal ha honnør for at økningen av inkluderingstilskuddet som SV fikk gjennom i fjor, videreføres. Utover dette, er dette budsjettet trist og grått, det kan virke som en blåkopi av tidligere budsjetter. Det er som om det styres inn i framtiden ved å se i ryggespeilet.

Arild Iversen
gruppeleder Askøy SV