Nå gjelder det!

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 08. september 2023
Oppdatert: 06. september 2023

Valgkampen nærmer seg slutten. Som førstekandidat for SV har det vært travle, men samtidig fantastisk fine uker. Da valgkampen åpnet holdt jeg appell på Askøy Amfi. Den er fortsatt like aktuell, og jeg vil derfor gjenta deler av den nå:
Valget handler om vi bygger skolene på Erdal – eller ikke,
om vi skal redde Eidsvika og Tressmarka – eller ikke,
om vi skal ruste opp eldreomsorgen – eller ikke,
om vi skal ta kampen mot fattigdom og utenforskap – eller ikke,
om vi setter bestemor på anbud – eller ikke,
om vi skal kjempe mot klimaendringer og bevare natur – eller ikke,
om vi legger til rette for grønn næringsvekst – eller ikke
og om vi endelig kommer til enighet om Kleppestøplanen – eller ikke.
Det er den lokale politikken på øyen vår som teller. Jeg bryr meg lite om hvordan Kirsti, Jens eller Erna har gjort det. Sannheten er at jeg ikke har hatt tid til å se på en eneste partilederdebatt denne gangen, jeg som normalt ville vært klistret til skjermen.
Jeg har prioritert Askøy og har delt ut løpesedler, lagt brosjyrer i postkasser, skrevet brev til førstegangsvelgerne, vist fram Eidsvika til vår partileder Kristi Bergstø og brukt helgene til å være på ulike steder på øyen for å snakke med innbyggerne. Jeg har løpt på paller i Strusshamn, stått fire timer i regnet og vinden på Herdla Fort-dagen, arrangert temakveld om sosial ulikhet og fattigdom i Strusshamn sammen med Rødt, vært på haugevis med debatter, delt ut hundrevis av kopper med kaffe på kaien og jeg hatt både Askøyværingen og Askøy24 på hjemmebesøk (etter å ha stappet alt rotet inn i boden).
Jeg vil nå på oppløpssiden takke for alle oppmuntrende kommentarer og klapp på skulderen i denne tiden. Det har gitt ekstra motivasjon og inspirasjon til å stå på videre. Det har også vært kjekt med alle samtalene vi har hatt – både med meningsfeller og med folk som ikke er enig i alt vi står for. Samtalene med velgerne utvikler oss og politikken vår – og det er bra. Særlig godt varmet det å lese innlegget i lokalavisen fra ni damer som støttet mitt kandidatur som ordfører. Det var også en positiv overraskelse.
Men det er kommende mandag det gjelder. Jeg håper selvfølgelig på mange stemmer til SV og at vi fyller opp kommunestyresalen med våre kandidater. Vi ønsker et skifte på Askøy. Vår valgkampleder utfordret andre partier på hvem de tenker å samarbeide med etter valget. For det er forskjell på venstre og høyre side i politikken. Ingen partier har tonet flagg, men velgerne skal vite hvor de har SV. Vi ønsker et rødgrønt flertall og vi vil arbeide hardt for å få det til.

Uavhengig av valgresultatet: Vi vil fortsette arbeidet med rettferdig fordeling, bedre økonomistyring, en grønn og framtidsrettet næringspolitikk og en bærekraftig klima- og miljøpolitikk.
Godt valg!
Arild Iversen