Vanskelig å Velge i Valget?

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 06. september 2023
Oppdatert: 05. september 2023

Kanskje du ikke er så interessert eller informert om standpunktene til partiene i ulike saker som politikerne nå trekker frem i valgkampen. Det gjør det ikke lettere når alle sier mye det samme om at vi vil ha bedre skoler, bedre eldreomsorg, flere arbeidsplasser, utvikling i nord og av Kleppestø etc.
Da blir det gjerne til at du stemmer på partiet til den politikeren du liker best eller det partiet du føler er minst uspiselig, eller du lar være å stemme. Husk at å la være å stemme blir det samme som å gi 1/16 av stemmen din til hver av de 16 partiene som nå stiller til valg. Da gir du like mye stemme til f.eks. SV som til FrP. Hvis vi ikke bryr oss, får vi den ledelsen vi fortjener og bør ikke klage i etterkant.
Hvis du mener at det er greit at vi får flere fattige for at de rike skal bli rikere, da er ikke SV det rette partiet for deg. Hvis du velger å benekte det de aller fleste klima- og naturforskere er enige om, at det nå er menneskelige handlinger med klimagassutslipp og nedbygging av natur som er de største truslene mot et godt liv på jorden, da er ikke SV det rette partiet for deg. Hvis du synes det er greit at vi får inn mørkeblå politikere i kommunestyret, så finnes ikke disse i SV.
Når det kommer til stykket er det kanskje personlighet, grunnholdning, kunnskap, kompetanse og innsatsvilje til den enkelte politiker som er det viktigste. Politikken skal alltid ha som mål å være til det beste for hele Askøysamfunnet, og det krever evne til samarbeid på tvers av politiske skillelinjer.
I SV stiller vi med knallsterke kandidater øverst på listen både på Askøy og i Vestland, og sammen har vi solid kunnskap om de fleste samfunnsmessige utfordringer. Vi, og spesielt vår ordførerkandidat lege Arild Iversen, har en solid arbeidskapasitet, sloss for de svake i samfunnet og vil kjempe for forsvarlig og miljøvennlig samfunns- og næringsutvikling. I tillegg har Arild god humor og mener vi alle må kunne svelge noen kameler.
Godt valg.
Einar Svendsen, listekandidat Askøy SV