MØTE OM VELFERD OG SOSIAL TRYGGHET

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 16. august 2023
Oppdatert: 16. august 2023

Rødt Askøy og Askøy SV inviterer til åpent møte om velferd og sosial trygghet.
Tid: torsdag 17. august kl 1800
Sted: Fargeriet, Strusshamn kultursenter, Askøy

Bakgrunn for møtet:

Forskjellene øker i Norge. Det blir større og større gap mellom milliardærer og vanlige folk. Bare i Askøy viser statistikk at det er om lag 2000 mennesker som lever på det EU definerer som under fattigdomsgrensen. «Vedvarende lavinntekt» kaller enkelte politikere og byråkrater dette.

Og kanskje enda verre: de søkkrike får daglig boltre seg i media om hvor ille det er i Norge. Lakseadelen klager og syter på Dagsrevyen. Noen tar med seg pengene og flytter til Sveits for å unndra seg ansvar for fellesskapet. Samtidig opplever flere og flere at de ikke har penger til mat og strømregning. Media er lite opptatt av disse.

Høyre styrte i åtte år. På den tiden klarte de å stramme kraftig inn. Ikke for de søkkrike, men for de uføre, syke og trygdede. Den kuttlisten de opplevde ble lang.

Dette er bakgrunnen for møtet. Vi har invitert Elisabeth Thoresen som hovedinnleder. Hun er leder for AAÅ-aksjonen. Denne aksjonen ble stiftet i 2019 som en reaksjon mot regjeringens utallige kutt i trygdeordningene. Aksjonen har nå 1800 medlemmer og cirka 30 000 følgere på Facebook. Se nettsiden til AAP-aksjonen.

I tillegg til Thoresen vil SVs Arild Iversen og Rødts Reidun Kjome ha innlegg om partienes konkrete politikk.

Elisabeth Thoresen
Reidun Kjode