Offensiv barnehagepolitikk

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 15. august 2023
Oppdatert: 15. august 2023

Så langt i valgkampen er det ingen parti som har tatt opp situasjonen i barnehagesektoren i kommunen. Det er synd, for her er det på tide med en mer offensiv politikk enn det vi har sett siste fire årene. Det gode med sektoren er at vi har full dekning. Ja, faktisk overdekning. Derfor fremstår det som meningsløst for oss i SV at partier har programfestet bygging av ny barnehage. En slik programpost er et blindspor.

Gjennom en årrekke har administrasjonen i kommunen påpekt manglende personalressurser som en hovedutfordring. Særlig handler dette om vikarbudsjettene til den enkelte barnehage. Når ansatte må være borte fra jobb grunnet egen sykdom eller barns sykdom er det direkte uansvarlig å la driften gå videre uten å sette inn vikar.

SV mener også det behov for å styrke det spesialpedagogiske tilbudet i barnehagene. Dette har vært en gjenganger sammen med vikarmidler.

Videre er det på tide at politikerne verdsetter de ansatte høyere i form av bedre avlønning.  Foreldre leverer daglig det mest dyrebare de har, nemlig barna i barnehagenes forvaring.  Hvis vi mener noe med gode oppvekstvilkår, tidlig innsats, språkutvikling og sosial trening så bør lønnen til den ansatte avspeile dette. For å rette opp de skjeve lønnsforholdene, vil SV gå inn for en ny lønnspolitisk handlingsplan der ledere, lærere, fagarbeidere og assistenter kan få et løft. Da vil vi kanskje også få flere mannlige ansatte inn i sektoren – for øvrig en av mine kjepphester.

Til slutt: dette er ikke tommer løfter. SV er det eneste partiet som kan vise til økonomisk dekning for nye tiltak og utvikling.

Åge Rosnes
motivert listekandidat Askøy SV