Optimal lykke eller minimum ulykke?

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 13. august 2023
Oppdatert: 13. august 2023

Lykke oppnås av svært forskjellige individuelle årsaker, og derfor er det vanskelig å definere en politikk som optimaliserer lykke for de fleste. Imidlertid er det mye større felles enighet om hva som gjør oss triste og ulykkelige, og derfor bør politikk i stor grad handle om å minimalisere ulykke for de fleste, som for eksempel:

1. Mange er oppgitt over at vi ikke klarer å tilrettelegge en utrolig vakker «kommunesenterlandsby» på Kleppestøkaien.
  2. Mange eldre klager på ensomhet eller tosomhet. Derfor bør vi bygge boligkomplekser på Askøy som er så sexy, trivelig og eldrevennlig at vi (50/60+) velger å kjøpe oss inn og dermed sparer kommunen for store fremtidige utgifter.
  3. Det er forferdelig å tenke på at noen politikere med sine følgere mener det er greit å ødelegge den lengste uberørte strandlinjen på søre Askøy for å anlegge havnen Kildn, som ingen har bruk for, til fordel for sterkt forurensende cruiseskip.
  4. Det er trist at Askøys ledelse i offentlige anbudskonkurranser ennå ikke klarer å vektlegge natur og klima tungt, på lik linje med økonomi.
    Dette er noen saker jeg som innbygger og medlem i Askøy SV ønsker å få gjort noe med. Men vel så viktig for Askøyfolket er det å delta i utformingen av politikken som styrer utviklingen regionalt og nasjonalt. Da er det effektivt med et solid nasjonalt parti i ryggen. Av flere saker jeg og SV er spesielt bekymret for kan nevnes:
  5. Forventet kraftig stigning i vann- og avløpsavgifter. Vi jobber for at staten skal bidra.
  6. Kommende arbeidsledighet og tap av enorme ressurser grunnet videre storsatsing på ny oljeleiting i stedet for på grønn næringsutvikling.
  7. Strømforsyningssikkerheten trues grunnet kraftselskapenes frie herjing med våre vannressurser. Her trengs politisk styring.
  8. Mangel på stabil rimelig grønn kraft hele året grunnet manglende kamp mot EUs rovdyrkapitalisme. Manglende flerprissystem for å hindre strømsløsing.
  9. Videre ødeleggende utbygging av vindparker i uberørt natur som har en stor egenverdi. Her er det også altfor lett å unndra skatt. Vi bør sikre hjemfallsrett og offentlig forvaltning av all strøm.
  10. Manglende satsing på hjelp i fattige land for å utvikle næringsliv basert på grønn energi og gjerne norsk kunnskap, kompetanse og teknologi.
  11. Store forskjeller mellom fattige og rike skaper kriminalitet, også på Askøy. Vi må sørge for et mer rettferdig skattesystem som reduserer forskjellene. I Norge øker både antall fattige og antall mangemillionærer/ milliardærer.
  12. Det er sprøtt at helsemessig håndtering av tennene er ulik resten av kroppen.
    Jeg tror vi får det beste Askøysamfunnet hvis de fleste stemmer rødgrønt til høsten (forhåndsstemmingen åpnet 10. august). Dessverre har jeg ennå ikke har fått mine partikolleger med på å gå inn for å bygge sydenanlegg og dermed redusere behovet for forurensende sydenreiser.
    Godt valg!

Einar.Svends1@gmail.com, medlem i Askøy SV og Vestland SVs miljøpolitiske utvalg
Einar Svendsen holder foredrag