Kommunalt ansatt?

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 06. august 2023
Oppdatert: 06. august 2023

Dette er et åpent brev til alle askøyværinger som jobber i Askøy kommune. Jeg står på SVs valgliste og er bevisst på at som mulig kommende politiker er jeg «øverste arbeidsgiver» for alle ansatte. Dette er et stort ansvar å ha og må tas på alvor. Tre tema i den anledning;

Først: Høyres leder, Erna Solberg, har annonsert at hennes parti etter valget vil iverksette en storstilt privatisering av kommunale tjenester. Dette ønsker ikke vi i SV.  Høyre i Askøy sitter stille i båten og har valgt ikke å gjenta «løftet» til Solberg. Men det er flere eksempler på slike forsøk i Askøy. Vaktmestertjenesten som ble privatisert, endte med mageplask og dyrere vedlikehold enn noen kunne forstille seg. Renholdet er stadig blitt utsatt for utredninger om privatisering. Sykehjem var privatisert, men her tok de rød-grønne tilbake styringen. Høyre har leflet med å innvilge søknader om privatskoler. SV ser mange grunner til å ha disse tjenestene innenfor den kommunale familien. Privatisering fører til lavere lønn og pensjon for de ansatte. Privatisering gir utrygghet for ansatte og deres familier. Men vel så viktig er det at velferden bør fordeles demokratisk og ikke ved at enkelte kan kjøpe seg fordeler. Det er nok av slikt i helsevesenet der private forsikringer gir fortrinn i køene.

Dernest: som øverste arbeidsgiver vil vi signalisere at SV kommer til å møte de ansatte med tillit og respekt. Vi stoler på at de ansatte gjør en samvittighetsfull jobb der de er. Saksutredninger bygger på faglige vurderinger og er i prinsippet uavhengige. Folk kan sitt fag og sakspapirer må kunne leses uten formål om å finne feil og mangler. Mistro og mistenkeliggjøring om manglende objektivitet bygger ikke tillit.  Dette betyr ikke at SV ikke kommer til å lese kritisk, men dette må skje i en tillitsfull atmosfære og med respekt for hverandres roller. Byråkratene skal ikke være politikere og politikerne skal ikke være saksbehandlere.

Tema tre handler om ressurser til ledelse. På høyresiden smykker de seg med at de vil skjerme «ytre ledd» i tjenestene. Dette høres besnærende ut. Men uten ledere, rådgivere og saksbehandlere vil også de i ytre ledd og ikke minst tjenestemottakere tape. De ansatte må bli sett, få delta i prosesser, få utvikle seg og bli ivaretatt. Uten lederskap kan det bli vanskelig. Det er ikke til å undres over at søknader, kartlegging og utredninger tar tid når de som styrer nå ikke mener det er viktig arbeid. I alle fall blir det spart på dette, noe som også går ut over responstiden for å svare på henvendelser.

De ansatte er ikke SVs motstandere. Det er det den politiske høyresiden som er. Ansatte i kommunen vet hvor de har oss i SV.

Rafael Cobo Garrido
SVs tredjekandidat