Ja til allemannsretten!

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 27. juli 2023
Oppdatert: 27. juli 2023

Askøy SV er tilhenger av folks rett til fri ferdsel i naturen. Vi jobber mot privatisering av strandsonen og naturområder i kommunen vår.

Allemannsretten garanterer for retten til å oppholde seg i naturen uavhengig av hvem som eier grunnen. De tre hovedelementene i retten er ferdsels-, oppholds- og høstingsrett. Turer til fots og på ski, ridning, sykling, telting, bading, båtliv, plukking av bær og sopp er viktige eksempler. Retten gjelder primært i utmark, men vinterstid også på dyrket mark, inkludert regulerte områder. Det kan ikke være slik at eiendomsretten skal føre til stadig flere skilt av typen «Privat eiendom – adgang forbudt».

Et offentlig rom som alle kan benytte fritt er til gode for blant annet barnehagebarn, skoleelever og eldre. Dessverre ser vi at deler av strandsonen privatiseres og dermed blir utilgjengelig for allmenheten. En slik utvikling ønsker ikke SV vi skal ha i Askøy.

Allemannsretten springer ut av århundregammel tradisjon og har vært viktig redskap mot økte forskjeller mellom de som eier og de som ikke gjør det. Bevisstheten om at retten til å bruke naturen gjelder uavhengig av eiendomsrett, forsterker også folks oppfatning av at landet er for alle. Den norske modellen om allemannsretten er spesiell for Norge og er en verdi vi må ta vare på. Retten bør inn i grunnloven. Til det skjer lokalpolitikere i Askøy unngå å dispensere i hopetall og ikke tillate bygging og oppsetting av grensegjerder som går ut over folk muligheter til å bruke naturen.

Høstens behandling av Arealplanen vil avgjøre hvordan allemannsretten blir ivaretatt i Askøy kommune. Valget er ditt: vil du sikre allemannsretten er SV et godt alternativ.

Åge Rosnes
Askøy SV