Støtte til Norsk Folkehjelp?

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 24. juli 2023
Oppdatert: 24. juli 2023

SVs gruppeleder Rafael Garrido Cobo har sendt dette brevet til ordfører i Askøy:

Det er med stor bekymring SV leser at Norsk Folkehjelp sliter med økonomien i en slik grad at det kan bli snakk om nedlegging. NF Askøy har startet en spleis, men det er langt igjen før summene kommer opp i nødvendig størrelse.

Norsk Folkehjelp sitt arbeid er vel kjent blant folk. Organisasjonen er aktiv medhjelper når det gjelder sanitet og søk etter mennesker som er savnet. I Askøy gjorde foreningen en stor innsats under det store flyktningmottaket i 2015, under sykkelVM i 2017 og som støttespillere under pandemien som startet i mars 2021. For mange er også inkluderingarbeidet NF driver når det gjelder kvinnenettverk viktig del av integreringstiltaket.

SV ønsker at ordfører vurdere om det er mulig å gi Norsk Folkehjelp en håndsrekning i denne vanskelige situasjonen de er oppe i. Det er mange uker til de politiske møtene starter opp. Kan sommerfullmakten brukes vil SV støtte det. Kanskje Formannskapet kan ta et raskt, digitalt møte for å drøfte mulighetene? Det er viktig at Norsk Folkehjelp kan få fortsette sitt frivillige og viktige arbeid, så her bør ikke formaliteter stå i veien for å gi støtte.

Som gruppeleder for Askøy håper jeg ordfører kan følge opp dette initiativet snarest.

Rafael Garrido Cobo

Bilde av SVs Rafael Cobo Garrido