Asbjørn Bjørnset til minne

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 13. juli 2023
Oppdatert: 14. juli 2023

Det var med sorg vi i SV mottok meldingen om at Asbjørn Bjørnset var død. Han måtte gi tapt for kreften, 84 år gammel.

Asbjørn var en veteran i SV-bevegelsen. Han var med fra starten av med stiftingen av Sosialistisk Folkeparti, deltok på splittelseslandsmøtet i 1968 og på samlingskongressen i 1975.  Han representerte partiet i Bergen bystyre fra 1972 til 1974 og medlem av fylkestinget i Hordaland fra 1976 til 1991. I alle disse årene var han også gruppeleder. Han var første vararepresentant for SV i fire valgperioder, den siste frem til 1993.

Asbjørn hadde en stor arbeidskapasitet. Han var aktiv i EF og EU-kampen på nei-siden.  Han var også en av initiativtakerne til «Nye Bergen», en avis som skulle gi mer plass til venstresiden i politikken, i en tid da det var vanskelig å komme til orde i andre aviser. Det er vel knapt et verv eller posisjon i SV på kommune- og fylkesnivå har ikke har hatt.  Viktigst var nok styre- og ikke minst ledervervet i Hordaland SV gjennom mange år. Han var en talentfull organisator og opptatt av medlemspleie og informasjon. Han redigerte «Vi i Hordaland» og «Vi på Askøy» i en årrekke.

Vi som jobbet tett sammen med Asbjørn kjente han som grundig, saklig, analytisk og løsningsorientert. Han var særlig opptatt av politikkområder som sysselsetting, industri, næring og utjevning.  Når Asbjørn hadde laget et dokument, notat eller innlegg så visste vi at det holdt vann. I debatter var han alltid saksorientert og etterrettelig.  Dette gjorde at han fikk tillit og ble respektert både blant politiske konkurrenter og motstandere.

Asbjørn var også aktiv i Askøy SV etter at han flyttet hit i 1975, hvor han bodde på Kleppe og seinere på Ask. For noen år siden flyttet han til leilighet i Bergen. Hans mest aktive periode i SV tok slutt på 1990-tallet, men han var engasjert og interessert medlem som fulgte godt med på debatter i partiet og i politikk for øvrig. I valgkampene deltok han på stands. Sist vi var sammen var under markeringen av 1. mai på Folkets Hus i år.

Våre tanker går til Kari og resten av storfamilien han var glad i, og som han viet mye av sin tid til.

Hege Lothe, fylkesleder Vestland SV
Åge Rosnes, sekretær Askøy SV