Ja til mindre kø!

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 03. juli 2023
Oppdatert: 03. juli 2023

Jeg husker for tjue år siden da jeg leste «Lies and the Lying Liars Who Tell Them», en bok av en
amerikansk satiriker, at jeg ble overrasket over løgnene republikanere slapp unna med. Men i dag er politiske løgner i USA blitt et verktøy for å undergrave sine motstandere ved å gi dem meninger de ikke har, og knytte dem til ting de aldri har sagt.

Jeg tenkte på denne boken på da jeg leste et leserinnlegg i Askøyværingen, der SV var omtalt: «Disse partiene er i grunnen ganske så åpne og ærlige om sitt syn, bilistene skal tynes med kø og avgifter til man ikke ser seg råd til å være bilist lengre.»

SV har aldri sagt at vi skal tyne noen med verken kø eller avgifter! Bompenger er en av de aller mest usosiale avgiftene vi har, da de ikke tar hensyn til inntekt. Derimot har bompengepartiet FrP pokalhyllen sin full av premier i innkreving. Antallet bomstasjoner i Norge ble nemlig doblet under FrPs forrige regjeringstid.

Sykkelveier er ikke-eksisterende på det meste av Askøy. Innfartsparkeringen på Kleppestø har hullete asfalt som lever på lånt tid, sølepytter som når til anklene i regnværet, ingen merking av plassene og ingen plass for gående. Sykkelparkeringen er en dårlig vits, sammen med de to busskurene – de eneste askøyværingene har å beskytte seg når det i tre grader blåser kuling og regner sidelengs og oppover, som det gjerne gjør fire måneder i året. Med slike forhold forstår SV veldig godt at det er kjekkere å kjøre bil, selv om det er kø. Men det er
vel bedre å gjøre noe med disse forholdene før vi begynner å planlegge ny bro?
Vår løsning på kø, lokale utslipp og et umettelig veibyggingsbehov er kollektive løsninger, gode sykkelveier, fortau, bedre bussforbindelse med gratis innfartsparkering og et bedre tilbud for hurtigbåten til Bergen. Å bygge seg ut av køproblemer er forsøkt til det kjedsommelige andre steder, men det blir sjelden bedre flyt i trafikken. I tillegg til å beholde køene, ender man opp med tap av natur og mer forurensing.

Men vi er bekymret over veistandarden på Askøy. Vi er redde for bygdene og vi vender derfor blikket nordover. Vi ønsker oss en oppgradering på Ravnanger og utvikling av veiene langs nord-sør-aksen. Husk at en full buss erstatter 300 meter kø!

Allerede i 2024 får vi høste fruktene av SVs arbeid med kollektivtrafikk. Det blir elektriske hurtigbåter fra Kleppestø med flere avganger. SV har også bedt kommunedirektøren om å være på ballen når det skal gjøres endringer ved kaien og har påpekt at kaien på bysiden er mye bedre utstyrt enn på Askøy. Det kan hende at Askøy vokser slik at kollektive og miljøvennlige løsninger ikke strekker til, men foreløpig mener SV at vi selv må ta ansvar og bruke de virkemidlene vi rår over.

Vi frykter at handelslekkasjen blir enda større med ny bro. Vi vil satse lokalt og sikre at Kleppestø og Kleppe-områdene blir troverdige alternativ for handel- og næringsvirksomhet, fritid og kultur. Vi vil at askøyværingene skal arbeide og handle lokalt.

Arild Iversen
ordførerkandidat for Askøy SV