Mjølkevikvarden bør bli næringspark

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 29. juni 2023
Oppdatert: 29. juni 2023

Askøy SV mener vi så snart som mulig må avslutte steinbruddet på Mjølkevikvarden. Det bør lages en områdeplan for etablering av kommunens nye næringsområde. Dette kan bli en satsing både for næringsutvikling og etablering av arbeidsplasser i nordre del av Askøy.

Området er gigantisk. I dag ligger det som et åpent sår i naturen. Landskap og friluftskvaliteter er betydelig berørt. Det ser rett og slett ille ut. Fortsatt drift vil i tillegg forringe omliggende områder på grunn av ristinger knyttet til sprenginger, støv og støy. Steinbruddet bør gå inn i historien.

Askøy kommune trenger områder for ny næring. Storebotn begynner å bli fullbooket. Her bør vi ikke utvide særlig fordi naturområdene bør bevares. Se bare til konflikten rundt Askøytippen ikke langt unna. Storebotn har vært en suksess, nå er det om lag 2000 mennesker som går på arbeid der hver dag. Mjølkevikvarden er enda større. Med god planlegging og tilrettelegging er det fullt mulig å oppnå minst det samme der. Ved å bruke steinbruddet til næringspark, vil vi samtidig redusere presset på å bygge ut landbruk, frilufts- og naturområdene. Å ta av mye, skog og landbruk er klima- og naturfiendtlig politikk.

I tillegg til næringspark bør det også bygges en dypvannskai for utskiping ved området og den lenge etterspurte beredskapskaien vil naturlig kunne plasseres der.

SV mener i tillegg at den type steinbrudd som er blitt drevet på Mjølkevikvarden bør høre historien til. I fremtiden må slik steinuttak kunne skje inne i fjell. Her må nasjonale regler gi retning.

Helge Utkilen
Askøy SV 8. kandidat