SV vil ha gratis SFO

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 27. juni 2023
Oppdatert: 27. juni 2023

SFO har i alt for mange år vært dyrt. I mange kommuner, også i Askøy, er foreldrebetalingen så høy at mange tar ut barna sine når de kommer i tredje eller fjerde klasse. I Oslo som er styrt av SV, MDG og Ap har det nå for mange blitt gradvis billigere, ved at barna har fått gå gratis i en kjernetid hver dag og at de yngste også har fått gratistilbud. Denne utviklingen har ikke høyrepartiene prioritert, men vi i SV er fornøyd med fremskrittene her.

Gratis SFO gjør skolen til en bedre fellesskapsarena. Det er også en velferdsreform. Gratis SFO er utjevning i praksis. Det gir mulighet for mer fysisk aktivitet, og mer tid til læring. SFO kan også være en arena der lekser eller øving i fag kan skje.

Høyresiden i Askøy har bidratt til å opprettholde høy foreldrebetaling i SFO. Heldigvis har regjeringen og SV sentralt innført reduksjon i SFO-satser på de laveste klassetrinnene, men noe lokalt initiativ har det dessverre ikke kommet.  Nå koster en heldagsplass opp mot 32 000 kroner per år. Enkelte smykker seg med å være mot en promilleskatt på eiendom, men å belaste barnefamiliene, det er visst helt i orden.

Dette er en av flere grunner til at venstresiden bør få overta styringen etter valget. Vi ser at både Ap og MDG har en politikk som ligner på vår. Sammen med andre gode krefter vil Askøy SV søke å redusere SFO-satsene fra og med 2024. Målet er gratis SFO.

Innlegg av Veronicka E. Ruud. Hun representerer SV i Utvalg for oppvekst og levekår og står på valg til høsten.