Appell 1. mai 2023

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 01. mai 2023
Oppdatert: 30. april 2023

Mona K. Larsen er SVs andrekandidat ved høstens valg. Hun holdt appell i Folkets hus 1. mai. Den kan du lese her:
Kjære alle sammen – gratulerer med dagen!

1. mai er en festdag og en kampdag.

Fest fordi vi feirer dem som gikk foran, en arbeiderbevegelse som i mer enn hundre år har kjempet for et samfunn for de mange – ikke bare for de få på toppen.

Kamp fordi mye gjenstår.

I dag samles vi igjen med krav om et rettferdig og anstendig arbeidsliv.

Sist vi var samlet til 1. mai-markering var det med en ny situasjon i verden. Der den nyoppståtte krigen i Ukraina var bakteppet.

En krig som dessverre fortsatt pågår med full styrke. Der Putins høyrenasjonalistiske diktatur fortsetter volden, løgnene og undertrykkingen av ukrainere.

Krigen har også helt andre konsekvenser. Den har bidratt til å føre oss inn i en dyrtid.

Mange har kjent på at økonomien har blitt trangere det siste året. Renten har gått opp, maten er blitt dyrere og strømprisene er fremdeles høye.

Er lønnen lav eller man står uten jobb merker man det best. For noen har det blitt umulig å få kronene til å holde fram til neste lønning.

Dessverre er det som vanlig de med minst som rammes hardest.

Likevel får vi stadig høre at det er nettopp de med minst og vanlige folk som må ta seg sammen. Vi hørte det da prisstigningen begynte å spise opp lønnstilleggene i fjor. At det er vi som må være ansvarlige og moderere oss når alt blir dyrere.

Det er på tide at lavtlønnede og de som rammes hardest i krisetider prioriteres.

Derfor krever vi i dag det samme som vi har gjort i år etter år – arbeid til alle og en lønn å leve av!

Streiken til LO medlemmene ble kortvarig og lønnstillegget som ble oppnådd var helt nødvendig. Særlig nå, midt i en dyrtid med økende forskjeller, er det viktig med en sterk fagbevegelse.

LO lederen uttalte at vi vet at lavlønnstillegget virker og at det særlig kommer kvinner til gode.

Det har noe å si hvem som styrer kommunen vår.

Det har noe å si for vannet i springen vår, skolen ungene våre går på, helsetilbudet til våre eldre og for friluftsområdene våre. I tillegg er kommunen er arbeidsgiver for mange av oss. Derfor har det mye å si hvem som styrer kommunen vår.

Askøy SV går til valgkamp for at kommunen fortsatt skal drive de offentlige velferdstjenesten. Vi ønsker å øke grunnbemanningen i hjemmetjenestene, bofellesskapene, legevakten og på sykehjemmene.

Askøy SV har som mål at SFO på skolene skal bil gratis. Askøy SV ønsker å nekte utbygging av cruisehavn i Eidsvika. Askøy SV mener at vi ikke skal bygge nye boliger på Askøy før tilstrekkelig vanninfrastruktur er på plass. Vi vil sikre at nødvendige investeringer blir gjort samtidig som vi må finne gode måter å holde kontroll på avgiftene slik at de ikke kveler økonomien til askøyværingene.

I høst kan vi på nytt velge hvem som skal styre kommunen vår.

Gratulerer med dagen, og godt valg!

SVs Mona K. Larsen sammen med ordførerkandidat Arild Iversen.