Erdalsskolen helt i det blå

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 21. april 2023
Oppdatert: 21. april 2023

SVs Mona K Larsen og Rafael Cobo Garrido har sendt dette innlegget til Askøyværingen:
Nok en gang skal arbeidet med Erdal barneskole utsettes. Nå legger kommunedirektøren i alle fall frem en statusrapport der det er konklusjonen. Dette har skjedd i utvalg for oppvekst og levekår denne uken. Dette begynner å bli å minne om en tragedie.

Opprinnelig startet arbeidet med skoleprosjektet i 2017. Den gang var det full fart i utrednings- og planleggingsarbeidet. I 2020, da Høyre med flere hadde overtatt makten, ble det gjort vedtak om å utrede flytting av skoleprosjektet til Hopastykket. Et område liggende i LNF. I SV advarte vi mot dette. Vi var redd skoleprosjektet ville bli utsatt. Og vi fikk rett.

I dag kan alle se at Hopastykket-sporet var et treneringsspor, intet annet.

For ikke lenge siden, da Hopastykket falt, kom høyresiden med en ny vri. Nå skulle man utrede OPS-løsning. OPS står for Offentlig Privat Samarbeid. Denne modellen er for lengst avvist av kommunedirektøren som fordyrende og forsinkende. Han har flere ganger frarådet denne modellen. Nå sist i utvalgsmøtene i april.

Nå ser vi resultatene av Høyres politikk; Kommunedirektøren ønsker å legge prosjektet i en skuff enda en gang. Ikke er det penger og ikke er det vilje, er nok hans erkjennelse. Høyre og deres samarbeidspartnere har samtidig strammet så mye inn på administrasjon at det ikke er kapasitet til videre prosjektarbeid. Politisk vilje altså.

De siste månedene har vi stadig sett politikere fra den borgerlige siden stå frem i media med selvskryt om en veldrevet og effektiv kommune. Høgtun (H) Larsen (Sp) og Hæggernæs (PP) er blant de som slår seg mest på brystet. Andre politikere bruker stadig at man skal sette “tæring etter næring”. Vi lurer på når de skal innse at Askøy er faktisk kraftig underernært, og at da blir det ikke aktivitet i kommunen og heller ikke gode tjenester til innbyggerne.

Historien om Erdal barneskole frem til nå er et tydelig bevis på at kommunen IKKE er godt drevet. Vi håper politikerne nå tar grep og sørger for at administrasjonen får arbeidsvilkår til å fortsette prosjektet på Erdal

Rafael Cobo Garrido                Mona Karin Larsen

Gruppeleder – Askøy SV           2. kandidat – Askøy SV