SVs nei til markedspris på strøm

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 16. mars 2023
Oppdatert: 13. mars 2023

Av og til legger vi ut artikler om SVs nasjonale politikk på hjemmesiden. Her om de rabiate strømprisene:

SV vil ha en løsning på strømkrisen som løser dagens pris og forsyningskrise. Vi ønsker oss enn ordning som sikrer folk når prisene når nye høyder. Samtidig som vi ønsker å ta politisk grep som regulerer kraftmarkedet slik at vi unngår denne situasjonen i framtiden. Europa har et kraftsystem som gir Russland kontroll over kraftprisene, det er en uholdbar situasjon.

SV ønsker å innføre en to-trinnsmodell for strømstøtte til husholdningene i tillegg til mer bostøtte og støtte til studenter. To trinn øker insentivet for å spare strøm. Vår modell vil dekke 100% av strømprisen over 50 øre/kwh for de første 1000 kwh. Deretter 80% på de 2000 neste kwh.

For å ta mer kontroll over kraftmarkedet ønsker SV å erstatte dagens ordning med fordyrende strømsselskaper med et statlig strømselskap statstrøm som kan stå for salg og distribusjon. I dag har vi en rekke selskaper som selger eksakt samme produktet til svært ulike priser.

Vi må bruke krisen for å ruste oss mot nye kriser. Derfor trenger vi en storstilt satsning på energieffektivisering. Det er viktig at staten tar en del av regninga for utrulling av teknologi vi vet fungerer for å få ned forbruket. Det vil si å bedre støtteordningene for varmepumper, etterisolering og solkraft.

SV er skeptisk til å gi mer støtte til bedrifter. Næringslivet i Norge går svært godt og arbeidsledigheten er lav. Vi kan ikke ha en ordning hvor staten tar utgiftene, mens bedriftseiere stikker av med profitten. Hvis noen skal få støtte er det viktig at det kommer med krav om energieffektivisering, og at ordningen er svært begrenset slik at den kun treffer de bedriftene med et reelt behov for støtte.