SV spør om digitalt utenforskap

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 13. mars 2023
Oppdatert: 13. mars 2023

DIGITALT UTENFORSKAP ER EN UTFORDRING
SVs Sølvi Folkedal har sendt en interpellasjon, altså grunngitt spørsmål, til ordføreren. Svar skal etter rutinene komme i møtet 23. mars.

Norge er et av de mest digitale samfunn i verden. Likevel oppgir ca 90 prosent av innbyggerne at de har behov for oppgradering av kunnskap på dette feltet. Om lag tre prosent av befolkningen bruker verken internett, smarttelefon, PC eller nettbrett. Mange av disse er seniorer men i gruppen finner vi også en del innvandrere og andre uten forutsetninger for å beherske digitale hjelpemidler.

Også i Askøy kommune har digitaliseringen kommet langt. Det er ressursbesparende og effektiv for dem som kan nytte seg av teknologien.

Av hensyn til alle som ikke vil bli digitale brukere, må det stilles krav om analoge løsninger både i offentlig- og privat sektor.

Mine spørsmål til ordfører er disse:

– Hva er status i Askøy kommune når det gjelder digitalisering av tjenestene? Jeg tenker her særlig på om grupper av befolkingen opplever utenforskap som følge av manglende kunnskap og kompetanse.

-Vil ordfører ta initiativ til å lage en handlings- og opplæringsplan for brukere som ikke er digitale i hverdagen, samt en plan for å ivareta brukere med analoge løsningen for dem som ønsker det?

Sølvi Folkedal

SVs kommunestyregruppe