Kildn – hva er forankret?

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 16. oktober 2024
Oppdatert: 16. oktober 2024
Lesetid: ca. 2 min

Prosjektet «Kildn» der initiativtaker vil rasere Tresmarka og Eidsvika for å kunne ta i mot opptil 25 000 cruiseturister daglig i sesongen, mangler helt planmessig forankring. Det fremstår som useriøst å skulle realisere dette prosjektet uten forankring i nasjonale eller reginale planer. Dette spør SVs Åge Rosnes om i en interpellasjon til ordfører.

Her kan du lese grunngitte spørsmål. Neste kommunestyremøte er 31. oktober.

Planstatus for cruisehavn Askøy m.m

Planene til Tertnes Holdning om å bygge Kildn er kjent for de fleste. Kommunedirektøren har gått imot planene. Det samme har Utvalg for teknikk og miljø gjort i møte før sommeren 2024. Så har formannskapet besluttet at Kildn skal være med i den foreslåtte KPAen som nå er på høring.

Så vidt jeg erfarer er Kildn, verken som cruisehavn eller som «nav» for lokal blå bybane med i noen av de planene som på lang sikt skal prege utviklingen for infrastruktur og samferdsel. Jeg viser her til Regional transportplan (RTP) for Vestland, vedtatt juni 2022 med seinere revidert investeringsprogram. RTP går frem til 2033.

Planene for Kildn er heller ikke med i utkastet til Nasjonal transportplan (NTP) som ble lagt frem i mars 2024. NTP skal strekke seg til 2036.

Videre vet vi at Bergen kommune og Bergen Havnevesen drøfter fremtidig cruisehavn. Kildn er, så vidt vi kan lese i media, ikke aktuell i den sammenheng heller.

Det har heller ikke lykkes meg å finne at Kystverket er involvert eller har tanker i tråd med Tertnes Holding.

Spørsmål til ordfører:
1. Er det riktig oppfattet av interpellanten at Kildn ikke er med i noe planverk på nødvendig nivå eller har kommunen opplysninger som tilsier noe annet?

2. Dersom interpellantens oppfatning kan bekreftes av ordfører, vil denne virkelighetsoppfatningen ha relevans for kommunens standpunkt knyttet til omgjøring av et stort LNF-område til havneområde med tilhørende infrastruktur?

3. Dersom meningen er at Kildn skal realiseres uten offentlig medvirkning, verken planmessig eller finansielt vil jeg i tillegg spørre: Finnes det tilsvarende prosjekt i Norge der private, kommersielle interesser har etablert seg med denne type havn, bygging av veier og tuneller og annen infrastruktur i konkurranse med offentlige ordninger. Hva kreves for å kunne starte opp private transportordninger som f.eks. en blå bybane?
Åge Rosnes
folkevalgt for Askøy SV

Åge Rosnes er medlem av Utvalg for teknikk og miljø og vara til kommunestyret