Kan vi stole på PP i skolesaken?

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 18. juni 2024
Oppdatert: 18. juni 2024

Debatten om skolenedleggelser raser. Fem skoler er foreslått nedlagt og de borgerlige partiene har lagt inn 15 millioner kroner i innsparing på «Ny skolestruktur». Det er hårreisende.

Tonen var en annen i valgkampen i 2023. Et av partiene som lovet opprettholdelse av skolene var Pensjonistpartiet (PP). I Askøyværingen 31.8.23 uttaler partiets førstekandidat seg: «Skolestrukturen på Askøy ligger fast».  Dette partiet gikk også veldig langt i å fremstille seg som (eneste) parti å stole på: I et innlegg i Askøyværingen 10.8.23 skriver frontfigur Grethe Irene F. Hæggernæs et innlegg med overskriften «Kan du stole på politikerne på Askøy? Litt ute i innlegget står det: « For oss i Pensjonistpartiet er det viktigst å holde det vi lover (…). Pensjonistpartiet hadde også flere påkostede annonser og brosjyrer der det stadig ble gjentatt: «Vi holder det vi lover».

Hvorfor er det helt stille fra Pensjonistpartiet nå? Hva vil partiet gjøre når saken kommer til behandling? Og; vennligst ikke kom med politisk snikk-snakk om tenkeboks, prosess og høringsrunder. Det vil overraske alle om noen av bygdene kommer med innspill om å legge ned egen skole.

Åge Rosnes
folkevalgt for Askøy SV