Ja til Miljøløftet – nei til byråkrati og sløsing

Gruppeleder Arild Iversens innlegg i sak om Miljøløftet i kommunestyret 12.6:

Jeg hadde ikke tenkt å ta ordet her – for vi går for innstillingen. Men så kommer det er forslag som jeg er nødt til å kommentere.

FrP fremmer her et forslag som høres enkelt ut, men som i realiteten ber administrasjonen utrede nesten hele Miljøløftets betydning for Askøy – fra byggesaker og arealplanen (KPA) til trafikk, kollektivtilbud og økonomi. Dette er ikke spørsmål til oppklaring, men en omfattende bestilling av nye analyser fra flere fagområder og eksterne aktører. Når FrP samtidig snakker varmt om mindre byråkrati og mindre offentlig pengebruk, er det verdt å merke seg at dette forslaget peker i stikk motsatt retning. Har det blåst en vind over havet og gjort at FrP plutselig har blitt utredningspartiet?

For det ligger allerede betydelig rapportering og vurdering i Miljøløftets ordinære system, særlig gjennom årsmeldingen og porteføljestyringen. Årsmeldingen rapporterer på måloppnåelse, trafikkutvikling, kollektivbruk, arealbruk, parkering og økonomi. Det FrP foreslår, er derfor ikke bare å etterspørre eksisterende kunnskap, men partiet vil bestille en ny og langt bredere parallellutredning.

Vi må også kunne forvente at et eventuelt forslag om ny avtale kommer med et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag. Dersom grunnlaget ikke er godt nok, må saken uansett sendes tilbake. Å bestille en omfattende parallellutredning nå fremstår derfor mest som å bruke kommunens tid og penger på noe som allerede skal ligge i saken når vi faktisk skal ta stilling til avtalen.

Når Miljøløftet og byvekstavtalen først er vedtatt, følger det også et ansvar for å forholde seg til de demokratiske vedtakene som er gjort. Det betyr ikke at man ikke kan være uenig, eller at man ikke skal stille kritiske spørsmål. Men det betyr at kommunens tid og ressurser ikke bør brukes på dette. Vi bør heller bruke kreftene våre på å påvirke innholdet i neste avtale når den faktisk kommer til behandling.

Askøy SVs kommuestyregruppe 2026. Fra venstre: Åge Rosnes, Mona Larsen og gruppeleder Arild Iversen