Kystverket har sendt brev til Statsforvalter med innsigelser til Askøys forslag til arealplan (KPA). Store deler av brevet handler om prosjektet Kildn. Vi bringer her utdrag av brevet:
«Kystverket fremmer innsigelse til kommuneplanen sin arealdel grunnet manglende utredninger av virkninger på fremkommelighet og sikker ferdsel til sjøs, (…). Slik planforslaget foreligger kan ikke Kystverket ivareta de interesser vi er satt til å ivareta som statlig myndighet…»
(…) «Kystverket har vurdert at kommuneplanens arealdel mangler utredning av virkning på fremkommelighet og sikker ferdsel til sjøs,(…)
Kystverket viser også til tidligere innspill fra 2015: «Kystverket ser gjerne at sjøareala får ein større omtale i planstrategien, og i neste runde ved rullering av arealdelen er det viktig at sjøtransporten vert sikra ved avklaring av interesser i dei ulike sjøområda (…)» og (…) » Sjøareala er ikke særlig omtalt i planprogrammet, utover kollektivtransport til sjøs. Å opprettholde god fremkommelighet i farledene er en forutsetning for effektv og konkurransedyktig sjøtransport.»
I brevet pekes det på manglende ROS og vurderinger knyttet til beredskap. Hjeltefjorden har både en hovedled og har flere bileder. Kystverket etterlyser konsekvensutredninger. Det pekes også på utfordringer knyttet til riggområdet ved Hanøytangen der Kildn kan komme i konflikt med med tiltak der.
Videre siterer vi: «Havner og havneterminaler er viktige bindeledd mellom land og hav, og for folk og næringstransporten langs kysten. Det er avgjørende at havna/anløpspunktet har mulighet for å utvide sin virksomhet. Effektiv havnevirksomhet er avhengig av en rekke faktorer, bl.a. arealtilgang, tilknytning til overordnet infrastruktur og kontinuerlig helårsdrift (24/7). God og effektiv tilførselsvei til havna må sikres i det videre planarbeidet slik at havnas funksjon kan ivaretas og behovet for areal til lasting, lossing og lagring, samt terminaler for ulike formål må sikres. Kommunen må gjennom sitt arbeid med arealplaner sikre det maritime næringslivet tilgang til tilstrekkelige næringsarealer med sjøtilgang. Kommunen må legge til rette for at sjøtransporten får tilgang til miljøvennlig drivstoff i framtiden ved å sette av areal til dette i havn. «
Og fra oppsummeringen: «Planforslaget har, slik det framgår av plandokumentene som er lagt ut på høring og til offentlig ettersyn, vesentlige mangler av en slik karakter at Kystverket fremmer innsigelse til planforslaget. Innsigelsen er knyttet til manglende vurderinger av konsekvenser for sjøtrafikken.»
Bildet under er klipp fra planforslaget. Her vil Kildn at store cruisebåter skal frakte titusenvis av passasjerer. Til orientering: «Bergensfjord», altså en av danskebåtene, er 170 meter lang. SV forstår bekymringen for leden.
Innsigelsen fra Kystverket er altså sendt til Statsforvalteren i Vestland som skal samordne alle statlige etaters innsigelser før de sendes til kommunen.
Hele brevet kan skaffes ved å be om innsyn hos Statsforvalter eller ved å kontakte Askøy SV.