NYE KUTTFORSLAG FRA FREMSKRITTSPARTIET

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 28. august 2024
Oppdatert: 28. august 2024

Som en fisk som desperat gisper etter luft i en sølepytt, mens elven renner forbi rett ved siden av. Slik ser styringsflertallet på Askøy ut på leting etter økonomisk handlingsrom. Vedtaket som ble gjort onsdag 28.8. i Utvalg for oppvekst og levekår, vitner om det.

Forslaget kom fra FrP, men Høyre og KrF var med og støttet det. Det må bety at de mener at det er noe å hente der. Hva har de vedtatt?

For det første ber de kommunedirektøren «vurdere tiltak i soner med overkapasitet på kommunale barnehageplasser.» De er altså ikke fornøyde med å sette askøyskolene i fyr og flammer etter nedstengingstrusler; nå vil de også starte med barnehagene.

For det andre ber de om «vurdere omstillingsprosjekt innen tjenestene i Familie og inkludering etter modellen som ble laget i Faxe kommune i Danmark». Men dette er et prosjekt som ble utredet opp, ned og i mente for 10 år siden, uten at man fant at det skulle realiseres. Nå henter de det frem igjen, i håp om å kunne spare noen kroner.

Det tredje tiltaket er enda verre: «For å sikre en bærekraftig drift av frisklivssentralen ber vi kommunedirektøren vurdere å drive denne etter selvkost». Å drive frisklivssentralen etter selvkost er ikke bærekraftig; det betyr kroken på døren. De vil sende en regning til brukerne på kanskje flere tusen kroner i året. Hvor mange av dem har råd til det? Besparelse der kan være på noen millioner i året. Men hva er kostnaden i folkehelse? Hvor mye penger kommer man til å trenge dersom brukerne må slutte å bruke tilbudet

Ja, fisken jakter desperat på feil sted, mens den store kilden renner rett ved siden av. Det samme skjer med disse politikerne: de ser ikke at det eneste som kan redde kommuneøkonomien, i hvert fall det som kan løse brorparten av problemene, er innføringen av eiendomsskatt. De sier «nei» hvert år til minst 30-60 millioner kroner og forsøker naivt å fylle kassen med små dråper som er mer til skade enn til hjelp. For de er nei til eiendomsskatt et ideologispørsmål, som kommer til å føre kommunen under administrasjon. Da blir eiendomsskatt en naturlig konsekvens uansett, men med mindre rom for å kunne velge satser og sosial profil  eiendomsskatt selv. Høyrepartiene må belite seg før det blir for sent.

Rafael Cobo Garrido

Askøy SV