Diskusjonen om ny bro til Askøy er i gang. For Askøy SV er det er helt utelukket å begynne å jobbe med planleggingen av denne infrastrukturen nå. Vi mener at store investeringer av denne typen i vår region hører til fortiden. Det er klimafiendtlig å bygge en stål- og betongstruktur som har som mål å øke bilismen inn og ut av Bergen. Frp må innrømme at det er langt inne i drømmeland å få veistykket mellom Storavatn og Kleppestø inn som en del av Nasjonal Transportplan, slik det var å gjøre det med Sotrabro-2. Da må partiet belage seg på at dersom de vil bygge bro nummer 2 så må den finansieres med bompenger. Er det det er Frp ønsker?
Askøybroen er ikke underdimensjonert foreløpig. Kapasiteten er rimelig god det meste av døgnet. Det er i korte perioder i døgnet vi har køer og disse kan lett bekjempes med bedre infrastruktur til kollektiv transport, da tenker vi buss og båt. Vi mener også at når det nye sotrasambandet er på plass, kommer vi til å ha en helt ny situasjon når det gjelder fremkommelighet fra Askøybroen til veiene i Bergen vest. Noe så relativt enkelt som å gjøre rundkjøringen i Godviksvingene om til en to-plan-rundkjøring, hadde lettet situasjonen betraktelig.
Askøy SV mener at i fremtiden må det planlegges og bygges for å utvide kollektivtilbud. Det billigste alternativet når det gjelder investering i infrastruktur å bygge det i fjorden. Sjøen ligger der, helt gratis, det trengs kun noen parkeringsplasser og terminaler. Det vil spare oss for mange milliarder i investeringer og for mange CO2-utslipp i form av forbruk til betong, asfalt, stål og veiarbeid.. Askøybro nr 2 er ikke nødvendig i dag og burde ikke være nødvendig i en overskuelig fremtid dersom man starter med de riktige tiltakene fra nå av.
FrP har servert sitt valgflesk. Det er dyrt og det smaker dårlig.
Rafael Cobo Garrido
gruppeleder Askøy SV og 3. kandidat på valglisten