Gratulerer med kvinnedagen og kvinnehelserapport!

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 07. mars 2023
Oppdatert: 07. mars 2023

Vi leser i Askøyværingen at fire fastleger slutter og at det er vanskelig å rekruttere nye leger. Dette gjør Askøy SV spesielt bekymret for helsen til Askøys kvinner, fordi kvinner besøker fastlegen halvannen gang så ofte som menn. Spesielt eldre kvinner bruker fastlegen mye og kvinner i alderen 80-89 år er til fastlegen i gjennomsnitt fem ganger hvert år.

Det er derfor viktig å lytte når Kvinnehelseutvalget legger fram sin rapport og Askøy SV stiller seg bak utvalgets konklusjon: «(..) at det å ta alle kvinners helse på alvor, er å gi kjønn større plass i forståelsen av kvinners helse gjennom livet.»

Utvalget foreslår å gjøre prevensjon gratis for alle under 25 år, styrke tilbudet til barn og unge med spiseforstyrrelser, øke tiltak mot seksuell trakassering i skolen, sikre trygg og god svangerskaps-, fødsels- og barseloppfølging, styrke tilbudet om flerkulturell fødselsdeltager, prioritere forebyggende behandling av beinskjørhet, opprette et forskningsprogram for eldre kvinners helse, og sikre kompetanse på eldrehelse i helse- og omsorgstjenesten.

For å kunne klare dette er vi avhengig av et offentlig helsevesen som prioriterer på bakgrunn av tilstandenes alvorlighet, forventet nytte av behandlingen og behandlingseffekt i lys av kostnader. I et privat helsevesen drevet av profitt, vil økonomiske hensyn kreve stor plass og vil redusere mulighetene vi i fellesskap har for å satse på kvinners helse.

Kroniske tilstander med manglende behandling, er ikke interessante for et privat helsevesen og undersøkelser viser at sykdommer som rammer kvinner generelt sett har lav status i fagmiljøene. Det er rystende lesning i kvinnehelserapporten at blant leger og sykepleiere er fibromyalgi lavest rangert i status og prestisje. Jeg har som tidligere fastlege på Askøy truffet mange kvinner og noen menn som er rammet av denne nesten usynlige tilstanden.

Fibromyalgi tapper deg for krefter, gir muskelsmerter og mange også har vansker med søvn og/eller konsentrasjon. Det finnes ingen god behandling og for mange er plagene livsvarige, med den reduserte livskvalitet dette medfører. For meg er det åpenbart at et kunnskapsløft er nødvendig for denne tilstanden som i 90 % av tilfellene rammer kvinner. Et kunnskapsløft trengs for både blant sykepleiere og leger, men også på forskningsfronten.

Kvinner rammes også oftere av kronisk utmattelsessyndrom/ME, men enda vet vi ikke hvorfor kjønn påvirker sykdomsrisikoen. På Askøy har SV fremmet forslag om en egen ME-koordinator, fordi ME-rammede har behov for omfattende og koordinerte tjenester. Foreløpig har vi ikke fått gjennomslag.

I dag gratulerer jeg alle kvinner med kvinnedagen og jeg håper at jeg om kort tid også kan gratulere dere med «kvinnehelsemilliarden», som kvinnehelseutvalget foreslår for å få til en systematisk og samordnet innsats for kvinners helse i Norge. Samtidig skal alle kunne være sikre på at Askøy SV står i front for å sikre en kommunehelsetjeneste som er oppdatert og har kapasitet til framtidens utfordringer.

Arild Iversen
Askøy SVs ordførerkandidat