Kommunen beklager alvorlig glipp

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 13. februar 2023
Oppdatert: 11. februar 2023

Kommunedirektøren gir dette svaret i kommunestyret 16.2. på spørsmål fra SVs Sølvi Folkedal:
«Kommunedirektøren vil beklage glippen som skjedde ved en av skolene i Askøy der skolegudstjenesten ble lagt som felles avslutning siste skoledag. Dette er ikke i samsvar med retningslinjene fra Udir. Rektor har også beklaget dette internt ved skolen. Skolesjefen minner jevnlig rektorene om retningslinjene fra Udir. Rutiner og regelverk rundt dette ligger beskrevet i veileder på Udir. Henvisning til disse legges inn i kommunens kvalitetssystem.
» (Udir er forkortelse for Utdanningsdirektoratet, redaktørens anmerkning)

Bakgrunnen for spørsmålene var meldinger flere politikere har fått om brudd på retningslinjene for skolegudstjenester. Mye tyder på at ikke alle rektorene har vært godt nok orientert om reglene og tillatt slike gudstjenester. Dette har til og med skjedd på skoleavslutningen, siste dagen før jul. Folkedal stilte dette spørsmålet: «Hvordan sikrer skolesjefen og vi som skoleeiere at alle innbyggere på Askøy er sikret en inkluderende og fin førjulstid, med tanke på hvordan skolene følger opp de 15 år gamle retningslinjene om håndtering av skolegudstjenester?

Folkedal peker på at dersom elever skal på skolegudstjeneste, så skal det gis likeverdig alternativ til elever som ikke skal delta. Dette er heller ikke blitt fulgt, påpeker Folkedal. Kommunedirektøren har undersøkt og fått bekreftet brudd på lov og forskrift her.

-Askøy kan lære av Bergen kommune her. Der sender de årlig ut detaljert skriv til alle sine skoler om hvordan de skal håndtere dette.

-Jeg er tilfreds med svaret som er kommet. Våre bekymringer om feil praksis var berettiget. Det loves bedring av rutiner og informasjon. Nå ønsker vi at skolesjefen melder til Utvalg for oppvekst og levekår om hvordan dette innarbeides i kvalitetssikringssystemet for fremtiden.

Bilde av Sølvi Folkedal., medlem av kommunestyret for SV
SVs Sølvi Folkedal