-Gledelig vedtak om flyktningmottak

Publisert av: Åge Rosnes Publisert: 10. februar 2023
Oppdatert: 10. februar 2023

Askøy kommune skal ta imot 190 flyktninger i 2023. Dette blir vedtatt  kommunestyret 16.2., etter en innstilling fra formannskapet. I SV er vi glad for at vedtaket denne gang er enstemmig, sier gruppeleder Rafael Cobo Garrido.

Russlands krig mot Ukraina har skapt et enormt behov for å hjelpe flyktninger fra det krigsherjede landet. Staten har anmodet alle norske kommuner ta sin andel av flyktningene som kommer til Norge. Askøy er altså bedt om å ta imot 190 personer, de fleste voksne men også noen barn. – SV er fornøyd med at våre politikere nå samler seg om administrasjonens innstilling. Behovet er åpenbart.

Bosetting, opplæring, oppfølging, helsetjenester, finansiering og inkludering finansieres som tidligere av statlige tilskuddsordninger. Viktigste forbeholdet som tas er at det kan skaffes tilgjengelig boliger.

Fra SVs side er det også viktig å følge med på hvordan arbeidet med integrering følges opp. Språkopplæring er sentralt og er en forutsetning for å kunne lykkes i arbeidsliv og lokalsamfunn. Utvalg for oppvekst og levekår vil bli orientert om hvordan dette arbeidet går i tiden som kommer.

Bilde av gruppeleder i SV, Rafael Cobo Garrido
Rafael Cobo Garrido